Veselības mācība

Ievads

Izglītības satura un eksaminācijas centra izstrādātais Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta “Veselības mācība” programmas paraugs (turpmāk – programma) veidots atbilstoši Latvijas Republikas Vispārējās izglītības likumam un Ministru kabineta 2008. gada 2. septembra noteikumu Nr. 715 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standartiem” 9. pielikumam “Veselības mācība. Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta standarts”.

Programma ir vispārējās vidējās izglītības programmas sastāvdaļa, kuru veido mācību priekšmeta mērķis un uzdevumi, mācību saturs, mācību satura apguves secība un apguvei paredzētais laiks, mācību sasniegumu vērtēšanas formas un metodiskie paņēmieni, mācību satura apguvei izmantojamo mācību līdzekļu un metožu uzskaitījums.

Piedāvātajai programmai ir ieteikuma raksturs. Pedagogs var tematiskajā plānojumā konkretizēt un papildināt šīs programmas mācību saturu, tā apguves secību, mācību sasniegumu metodiskos paņēmienus, mācību līdzekļu un metožu uzskaitījumu. Pedagogam ir tiesības veidot arī savu mācību priekšmeta programmu.

Mācību priekšmeta programma pievērš uzmanību katra cilvēka personīgajai atbildībai par savu veselību un valsts atbildībai par iedzīvotāju veselību. Cilvēks spēj uzņemties atbildību par savu izturēšanos un paradumiem tad, ja, pirmkārt, savu veselību un savu dzīvi pieņem par patiesu vērtību. Otrkārt, labi pazīst sevi, var paļauties uz sevi, spēj tikt galā ar nepatīkamām emocijām un negatīvu stresu. Treškārt, viņam ir pietiekama izpratne par veselīgiem paradumiem un, ceturtkārt, ir apguvis prasmes, kas nepieciešamas, lai pieņemtu atbildīgus lēmumus un īstenotu tos dzīvē.

Veselība nav atkarīga tikai no individuālā dzīves veida, bet arī no sociālās, ekonomiskās un ekoloģiskās vides apstākļiem, sociālās higiēnas un veselības pakalpojumu pieejamības un kvalitātes. Valsts atbildību par iedzīvotāju veselību palīdz izprast veselības veicināšanas jēdziens un ieskats valsts veselības politikā.

Veselības mācības satura apguvē lielāka uzmanība ir pievērsta personīgo lēmumu veidošanās procesam un priekšnosacījumiem, kā arī sociālās
vides ietekmei uz lēmumu pieņemšanu un īstenošanu.

Mācību satura apguvē ieteicams ievērot atšķirības uzskatos par ģimeni, jauniešu seksuālajām attiecībām, apreibinošo vielu lietošanu un citiem izglītojamo interesējošajiem jautājumiem, kā arī palīdzēt saskatīt pieņēmumus un mītus, veicināt atbilžu meklējumus sarunās, diskusijās un problēmsituāciju analīzē.

Mācību priekšmeta “Veselības mācība” satura apguve arī veicina jauniešu kritiskās domāšanas prasmes, radošo un praktisko darbību. Šim nolūkam ir iespējams izmantot Latvijas un starptautiskos pētījumus par iedzīvotāju veselību ietekmējošajiem paradumiem, veicināt izglītojamo gatavību iesaistīties pētījumos, nostiprināt prasmes gatavot un īstenot darbības projektus veselības veicināšanā.

Mācību priekšmeta mērķis un uzdevumi

Mācību priekšmeta mērķis
Sekmēt izglītojamā gatavību īstenot dzīvē savai un līdzcilvēku fiziskajai, garīgajai un sociālajai veselībai labvēlīgus lēmumus.

Mācību priekšmeta uzdevumi

  • Iegūt izpratni par veselības kopveseluma jēdzienu un faktoriem, kas ietekmē veselību.
  • Iegūt izpratni par personīgo un sabiedrības atbildību par katra cilvēka veselību.
  • Attīstīt prasmes, kas nepieciešamas lēmumu pieņemšanai attiecībā uz savu un tuvinieku veselību.
  • Nostiprināt veselībai labvēlīgus paradumus.
  • Veselības traucējumu un slimību profilakse
  • Veidot priekšstatu par valsts politiku veselības jomā.

Комментариев нет:

Отправить комментарий